اوستا و گاتاها - هات ۱ بند ۱

اوستا و گاتاها

به نام خداوند جان و خرد     کزین برتر اندیشه بر نگذرد

 

نسک های اوستا کهن ترین و با ارزش ترین گنجینه ی زبان و فرهنگ ایران زمین است .

گاتاها کهن ترین سرود های ایرانی است که در میان یسنای اوستا است . یسنا دارای 72 ها یا هات (هایتی ، بخش) است که 17 های آن در برگیرنده ی گاتاها است . واژه ی یسنا به معنای ستایش و نیایش و جشن است . واژه ی " جشن " کنونی همین یسنای اوستایی است که در زبان سنسکریت هندی " یجنه " و در پهلوی ساسانی " یزشن " شده است .

 

گویند گاتاها سخنان و سرودهای خود زردشت است . آنچه در گاتاها درباره ی دین زردشتی و فرهنگ ایرانی یافت می شود با دیگر بخش های اوستا بسیار دگرگونه تر است .

 

گاتاها یا گاهان دربردارنده ی 5 گاه یا سرود است . گاتاها 17 هایتی و 238 بند و 896 پاره (بیت ، شعر) و 5560 واژه است . هر گاه یا گات به واژه ی نخستین همان گاه خوانده می شود .

از هات 28 تا 34 یسنا ، نخستین سرود گاهان است که اهنود گات (اَهونَ وَایتی) خوانده می شود .

دیگر سرودها اشتود گات (اوشتَ وَایتی ، دومین گات) از هات 43 تا 46 (4 هات) ، سپنتمد گات (سپِنتا مَئینیو ، سومین گات) از هات 47 تا 50 (4 هات) ، وهوخشتر گات (وُهوخَشَثرَ ، چهارمین گات) تنها هات 51 و وهیشتوایشت گات (وهیشتو ایشتی ، پنجمین گات) تنها هات 53 می باشند .

 

تنها نخستین گات است که نام آن از واژه ی آمده که امروزه از گاتاها بیرون است . اهون وَایتی در آغاز یسنای 27 بند 13 می باشد . یعنی یک بند پیش از آغاز گاتاها . و نام دیگر گاهان از نخستین واژه ی همان گاه گرفته شده است .

 

باید دانست که گاتاها چون از ارزش زیادی برخوردار بوده و آن را از خود زردشت می دانستند به نیکی نگه داری شده و از این رو گاتاهای کنونی با گاتاهای زمان ساسانیان بسیار نزدیک و یکسان است ، گرچه که دیگر بخش ها و نسک های اوستا به یک سوم کاهش یافته اند و نزدیک به دو سوم آن نابود شده است .

 

اینگونه ی پیداست که 5 سرود گاتاها در میان بخش هایی دیگری به نثر بوده اند که کامل کننده و توضیح دهنده ی آنها بوده است ، همچون بوستان سعدی . و از این رو وابستگی میان گاهان بسنده و روشن نیست . 

 

زبان نامه ی اوستا اکنون اوستایی خوانده می شود که بسیار نزدیک به سنسکریت هندی و پارسی هخامنشی است ، و شاخه ای از ایرانی باستان است .

دبیره و خطی که برای نگارش اوستا بکار برده شده است دین دبیره (خط دین) خوانده می شود که بسیار ساده ولی کامل و دقیق است و یادگیری آن بسیار ساده و آسان است .

 

اکنون به نخستین بند از نخستین گات می پردازیم . (از دکتر آبتین ساسانفر)

 

 

 

برگردان پارسی آن از دکتر آبتین ساسانفر :

با نیایش و دست های برافراشته ، ای مزدا ، نخست یاری و پشتیبانی سپنتامینو (نفس پاک) را درخواست می کنم که همه ی کارها و کردارم هماهنگ با اشا (راستی) باشد ، بدان وسیله خرد وهومن و روان جهان را خشنود می کنی .

 

و برگردان استاد ابراهیم پورداود :

خواستارم در نماز با دست های بلند شده ، نخست ای مزدا رامش از برای همه ی آفرینش سپند مینو ، ای اردیبهشت (اشا ، آیین راستین) (و) اینکه خرد بهمن (یکی از امشاسپندان) را خشنود توانم ساخت و گوشورون (فرشته ی نگهبان جانداران سودمند) را  .    

 

----------------------------

سر‌چشمه ها :

گات ها ، نوشته ی استاد ابراهیم پورداود ، 1331 خورشیدی .

گاتاها ، نوشته ی دکتر آبتین ساسانفر ، نورزو 1383 خورشیدی .

 

نظرات 4 + ارسال نظر
رامین پنج‌شنبه 25 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:14 ب.ظ http://ostooregan.blogfa.com

درود بر هم میهن گرامی..
مطلب خیلی خوبی بود..
این پست شما:چندین شعر پارسی ساسانی (پهلوی) در نوشته های کهن؛
خیلی برای من جالب بود .
پاینده ایران


پیشاهنگ شنبه 27 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:20 ب.ظ http://ariobarzan.blogfa.com/

بادرود
تارنگار و قالب تازه را شادباش می‌گویم.
حبیب الله نوبخت در "دیوان دین در تفسیر قرآن مبین" (صفحه 439 – 450) می‌نویسد: لغت‌شناسان یاسین را واژه‌ای غیرعربی می‌دانند. واژه یس در قرآن اشاره‌ای است به یسنا بخشی از کتاب مقدس زرتشتیان (اوستا) و در حقیقت مقایسه‌ای این کتاب است با قرآن مجید و نشان دادن یگانگی مفاهیم آن با هم. سوره یس برخلاف دیگر سوره‌های قرآن درباره ملل سامی‌نژاد نبوده و بیشتر مربوط به کردار و رفتار آریایی‌ها می‌باشد.
در کتابی از شریعتی هم همین معنی را خواندم (شاید باز شناسی هویت ایرانی اسلامی).

مانی دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 10:37 ق.ظ http://zartosht.persianblog.com

بارکلا! خیلی خوشم اومد. لازمه ی خواندن گاتاها دانستن دین دبیره است. با من در تماس باش دوست من.

دکتر وحید رضایی دوشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1400 ساعت 12:31 ق.ظ

درود خدا بر پیامبران ی معصوم از گناهی که به معنای واقعی کلمه عاشق معبودشان بودند و عاشق آنسانیت وله خاطر مبارزه با گمراهی هزاران صفت زشت شیطانی ای که انسانیت بهشون مبتلا شده بود مورد ظلم و شکنجه قرار گرفتند و مظلومانه به شهادت رسیدند.از حضرت محمد خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله وسلم گرفته تا نوح،ابراهیم.موسی.یحیی،عیسی ،زکریا ،تا حضرت زرتشت که درود خدا بر تمامشان باد و رسولانی که نام شریفشان را در اینجا اشاره ای نکردم.انسانهای حیوان صفتی بودند که درطول چند هزار سالی که پیامبران زیادی مبعوث شدند برای هدایت بشر,نه تنها خود را به ایمان به خداوند و رسولان نیاوردند،بلکه ناجوانمردانه این پیامبران و پیروانشان را شکنجه کرده و به شهادت رساندند.متاسفانه همیشه تعداد انسان های مومن و صالحی که خداوند و رسولانش را اطاعت میکردند و میکنند در اقلیت بوده و هست تا آن زمان که وعده خداوند در کتب آسمانی فرا برسد. و بدون شک آن زمان فرا می‌رسد . خداوند در قرآن می‌فرماید ما در کتاب زبور داوود نبی نوشتیم که زمین را انسان های صالح به ارث می‌برند
بدون شک تمامی پیامبران الهی وعده آن را به پیروان مومن خود از هزاره های دور میدادند.امام زمان یا ولی امر مومنان جهان توسط حضرت آشو زرتشت سلام الله علیه در گات ها(سوشیانت) به زبان پارسی قدیم نامیده شده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد