گل نوشته ی پارسه ، شماره ی ۱۸۳۹ (با اصل میخی)

 

گل نوشته ی پارسه ، شماره ی ۱۸۳۹ :

 

(از شهبانوی پارسه)

 

گل نوشته های پارس پس از ۲۵ سده با ما سخن می گویند :

 

این گل نوشته از یک شَهدُخت و شهبانوی ایرانی است که دُخت (دختر) کوچک کورش شاه بزرگ و زن و سوگلی داریوش شاه بزرگ می باشد .

این سند را به خط خوزی بازنویسی کردم که در اینجا در دسترس است .

 

 

 

نام این شاهدُخت " اَرتَستونا " است که در گل نوشته ها با زبان و دبیره ی خوزی (خط ایلامی) به گونه ی : ir-taš-du-na : Irtašduna نوشته شده است و تنها یکبار ir-da-iš-du-na آمده است . این نام از دو واژه ی arta  به معنای راستی ، درستی و داد و stuna  که برابر با واژه ی پارسی نو " ستون " می باشد ، ساخته شده است که روی هم به معنای " ستون راستی و درستی " است .

 

این نام بایستی در زبان پارسی باستان اَرتَستونا Artastunā* خوانده شود .

 

 

مُهر شماره ی 38 (PFS 38) از آن این شاهدُخت است . وی دختر کوچک کورش شاه بزرگ و سوگلی داریوش شاه است . مُهر 38 بر 11 گل نوشته خورده است . جالب این است که همیشه بر گل نوشته ای که این مُهر خورده هیچ مُهر دیگری زده نشده و این مُهر تنها بکار برده می شده است . البته بر گل نوشته ها چندین بار این مُهر خورده است (همیشه 3 یا 4 بار) بگونه ای که بر 11 سند نزدیک 35 اثر مُهر موجود است .

 

این مُهر بر PF 730-34, 1835-39, 2035 خورده است .

 

 

 

نام زیر دست اَرتَستونا گونه ی باستانی نام سامی " سلمان " است . این نام یک نام سامی (بابیروشی ، بابلی) است و با زبان آریایی پارسی هخامنشی یا زبان خوزی وابستگی ای ندارد .

 

با در نگرش آوردن دیگر گل نوشته ها روشن شده است که این مرد " شلَمَنَه یا سلمان " مردی است که زیر دست شاهدُخت اَرتَستونا و در کاخ های وی به کار گمارده می شده است . وی در دو کاخ شاهزاده در " کوگَنَکا Kuganaka " در پارس و در" مَدَنه Madana " کار می کرده و نگهداری این کاخ ها با وی بوده است .

 

از روی نام می توان پنداشت که وی بابیروشی (بابلی) بوده است .

 

به سان یک مرد بابیروشی دیگر به نام  " نبو مالیک " که زیر دست همین شاهزاده بانو در بابیروش (بابل) کار می کرده است . (گل نوشته ی PF 0734  به این مرد و شاهدُخت و پسرش اَرشامَه می پردازد .)

 

 

 

داریوش از این شاهزاده دو پسر به نام های گَئوبَرووَه Gaubaruva و اَرشامَه Aršāma (هم نام با نیای بزرگ داریوش) داشته است .

 

 

 

دیگر شهبانوی هخامنشی " اَرتَ پاوا Artapāvā " به معنای " نگهدار راستی و درستی " نام داشته است . وی دختر مردی به نام گَئوبَرووَه و نخستین زن داریوش است .

 

گَئوبَرووَه یکی از هفت تنان و نیزه بر داریوش شاه می باشد .

 

 

 

نام اَرتَوَه Artava که در این گل نوشته آمده بارها در گل نوشته های وابسته به این شاهدُخت دیده می شود .

 

معنای این نام نیک سرشت و خجسته است . شاید این نام اَرتیوَه Artiva نیز خوانده شود .

نظرات 11 + ارسال نظر
پیشاهنگ چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:35 ب.ظ http://ariobarzan.blogfa.com/

بادرود بر دوست گرامی
نوشتار پیشین شما (پیل) به بلاگ نیوز پیوند داده شد:
http://blognews.1bn.eu/

الهام گردشگری پنج‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 01:19 ب.ظ

سلام . خیلی عالی بود . خسته نباشید بازنویسی خوزی هم خیلی جالب و قشنگ از آب در آمده .
متاسفانه من حدود یک ماهه که مریض هستم و معلوم نیست تا کی در گیر بیماری خواهم بود. از طرفی کلاس هم دارم و اصلا وقت کافی ندارم ولی هنوز امیدوارم بتونم کتیبه های گلی بسازم .

آریانام جمعه 10 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 05:44 ب.ظ

با درود و سلام. نمی دانستم نام آرتاوا نیز در گل نوشته های تخت آمده است. کار خوبی است که تا بتوانید همه ی نوشته هارا جمع آوری و کتاب کنید. با آرزوی موفقیت

ایران سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 06:02 ب.ظ http://zulqarnain.persianblog.com/

جناب داریوش

با سلام و خسته نباشید
در تارنمای جناب کیانی پیامی از شما دیدم خواستم به عرض برسانم تا مدت محدودی به تمام بخشهای مجله مورد نظر شما یعنی: Journal of Near Eastern Studies
دسترسی دارم. از شماره ۱ جلد ۱ یعنی ار سال ۱۹۴۲ تا سال ۲۰۰۵
اگر به مورد خاصی نیاز دارید در خدمتم.
یا علی

ایران سه‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 06:39 ب.ظ http://zulqarnain.persianblog.com/

نمی دانم چرا فکر کردم فقط JNES را می خواهی. دوست من هر کدام از مجلات درون JSTOR را که بخواهید در خدمتم

بهرام ساسانی چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 07:52 ب.ظ http://www.vidaevo.persianblog.com

جناب داریوش. بسیار عالی است. غوغا کردید. چقدر شگفت انگیز بود. حتما بیشینه بهره را از دانسته های شما خواهم برد. خوشحال میشوم نظر شما را راجع به وبلاگ خودم را هم بدانم. بدرود.

بابایادگار پنج‌شنبه 16 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:19 ق.ظ

با درود

امیدوارم جناب ایران توانسته باشند ان مقالات شما را فراهم کنند.. چند هفته است که اکانت جستر من کار نمیکند ولی فکر کنم بزودی دوباره کار کند.

اما اگر در ایران هستید با جناب داریوش کیانی تماس بگیرید و شاید بتوانند انها را روی یک دی-وی-دی برای شما تهیه کنند.

رامین جمعه 17 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 04:45 ق.ظ http://ostooregan.blogfa.com

درود بر دوست عزیز
مطلب بسیار زیبایی بود.
من هم به روزم
پاینده ایران

پیشاهنگ جمعه 17 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 11:13 ق.ظ http://ariobarzan.blogfa.com/

بادرود
نشانی تازه پردیس پارس را در برگه نخست آریوبرزن پیوند دادم.
برایتان آرزوی کامیابی دارم.
بدرود

babayadgar@yahoo.com دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 07:17 ق.ظ http://www.azargoshnasp.net

اقا یک رایانامه بفرستید من چند مقاله از jstor برایتان میفرستم..همچنین کتاب هالوک را هم به صورت پ-د-ف دارم.

ایران دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1385 ساعت 05:27 ب.ظ http://zulqarnain.persianblog.com

دوست گرامی
مقاله ها به آدرس شما فرستاده شد. عنوان آن PAPER است
از ای میلی فرستاده شده که من کمتر از آن استفاده می کنم
به هر حال مرا ببخشید که دیر شد
منتظر دستورات شما هستم
به زودی تارنمای شما را به ذوالقرنین اضافه خواهم کرد
ایران

دوستان گرامی ایران و بابایادگار از شما بسیار سپاسگذارم .
پاینده و سربلند باشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد