تابلو نبرد داریوش در ایسوس

تابلو نبرد داریوش در ایسوس

 

در موزه ی ناپل یونان تابلویی گران بها از سده ی نخست پیش از گاهشماری ترسایی باقی مانده است که آن را شکست دارا (داریوش سوم) به دست اسکندر در « ایسوس Issus » می نامند .

اندازه ی این تابلو ۵×۷/۲ متر است که بیش از یک میلیون سنگ رنگی کوچک در ساخت آن بکار رفته است .

 

برای دریافت این تابلو در اندازه ی بزرگتر و کیفیت بیشتر به اینجا بروید :

http://usera.imagecave.com/Daryush/MosaicNappleLarge.jpg

چنانچه باز نشد من را اگاه سازید . 

 

هنرمندان یونانی دارا ( داریوش سوم ) را در وسط تابلو با اهمیت تر از اسکندر مقدونی نشان داده اند ، که سوار بر ارابه و با لباس پوشیده ی ایرانی است و بزرگتر از اسکندر نقش شده است .

و اسکندر در گوشه ی تابلو با لباس یونانی نقش شده است .

 

با وجود اینکه تابلو ۲ سده پس از مرگ داریوش سوم ساخته شده و در آن زمان یونانیان سرشار از ایران ستیزی بوده اند ، اما هیچ آثار شکستی از داریوش در این تابلو بدست آنها نقش نشده و دیده نمی شود .

و نکته ای که دیده می شود نگرانی داریوش است ، که به سمت چپ خم شده است تا سرباز ایرانی را که در اثر برخورد نیزه ی اسکندر همراه با اسب بر زمین افتاده است ، نجات دهد و دستگیری کند .

 

 

اما اسکندر نسبت به سربازان یونانی هیچ توجه ای ندارد و فقط با کینه در حال پرتاب نیزه به سمت داریوش می باشد . اگر به چشمان داریوش و اسکندر و سربازان نگاه کنیم در خواهیم یافت که داریوش تنها به سرباز خود می نگرد و هیچ توجه ای به اسکندر ندارد ولی اسکندر تنها متوجه ی داریوش است و گویی با خشم وی را می نگرد . دیگر کسانی که از سپاه ایران در این تابلو دیده می شوند با خشم به اسکندر و سرباز زخمی  می نگرند و گویی وی را به خاطر نیزه ای که به دوستشان زده تهدید می کنند .

 

 

این تابلو نشان می دهد که آن گونه که نویسندگان یونانی و دانشمندان انیرانی می خواهند به ما بقبولانند ، در این جنگ شکست سخت ایران و فرار سپاه ایران در کار نبوده و در این باره بسیار بزرگ نمایی و یا دروغ پردازی شده است و چه برهانی بالاتر و مهم تر از این که دو سده پس از آن نبرد ، به دست یک یونانی و در یک شهر مهم یونانی (پمپئی) که از گروه دشمن به شمار است ، صحنه ی جنگ این گونه به نمایش در آمده است .

برای این برداشت یونانی های هم دوره با این تابلو به راستی که چه برهانی وجود دارد جز این که سپاه ایران براستی شکست سختی نخورده و جریان آن گونه که بیان می دارند نیست؟ و آیا جز این می توان اندیشید؟؟

آیا این از بخشایش های روزگار به ایرانیان به دلیل از خود گذشتگی شان نیست ، که اکنون سندی از ۲۱ سده پیش بدست آمده است ، که بخشی از تابلو که نشان دهنده ی داریوش و سپاه ایران است کامل و سالم باقی مانده و این در حالی است که از سپاه یونان تنها اسکندر و آن هم ناقص باقی مانده است!! از سپاه دشمن که تنها بخش کوچکی از این تابلو را در برگرفته تنها نیمی از بدن اسکندر و بخشی از سر یک سرباز یونانی دیده می شود و این درحالی است که سپاه ایران تنها کمی آسیب در بخشی از درفش شان دارند و بس!  

به این سان بایستی نام این تابلو را نبرد داریوش گذاشت .

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
آرش دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:41 ب.ظ

متاسفانه هیچ یک از عکس های این سایت را نمی توانم ببینم

سپهر جمعه 29 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 05:14 ب.ظ

درود به کوروش بزرگ بابک خرمدین وفیروزان .مرگ بر انگل 1400 ساله اسلام کثافت وحشی که جوونی ما رو نابود کرد ونفهمیدیم چی شد. هرچی مسجدو وخوک زاده بو گندوی عربیه اتیش میزنم. خرافه پرستان خائن به ایران:شما که دارین از اسلام کثیف و این رژیم کثیف تر از اون دفاع میکنید چرا اینقدر بی وجودین که ادرس نمیدین کسی که نمیاد از ترس براندازی رژیم دنبالتون اگه وجود دارید ادرس بدید ببینید چی میشه . ما فرزندان ایران وکوروش بزرگیم وبا وجود این همه دشمن خارجی وحسودان به تاریخ با شکوهمون که رژیم کثافت اسلامی راحمایت میکنند داریم روز به روز متحدتر میشیم. نجات ایران وبرگشتن مردم به هویت ایرانی ومرگ انگل کثیف اسلام از اون که شما تخم عربای پاچه خواراخوند کثیف پرست خوک صفت فکر میکنید خیلی نزدیکتره . من سرباز کوروش بزرگ ایرانیم نه محمد کثیف راهزن عرب ترسو) واما برادران وخواهران ایرانی من (فرزندان کوروش بزرگ)خیلی دوستتون دارم باور کنید پیروزی خیلی نزدیکه ما باید انتقام نداها و سهراب ها رو که رژیم کثافت اسلام کشتشون بگیریم از دیوار نویسی گرفته تا مثل من زدن و ناقص کردن بسیجی مسیجیا از مسجد اتیش زدن گرفته تا نوشتن حتی یک جمله ما دین زوری اسلام کثیف رو نمیخواهیم .ای تازی(عرب) پرستای کثیف خطر ناک که به کشتن انسانها برای مسلمون کردنشون و یا کشته شدن خودتون توسط اون ها و بعدش به بهشت رفتن اعتقاد دارین من یکی که حوصله ارشاد کردن شما کثافتای اهریمن رو ندارم فقط تا جون تو بدن دارم برای نابود کردنتون میجنگم و انتقام قادسیه رو میگیرم. میفرستمتون برین بهشت پیش محمد دیوس و حسین وحسن باهمدیگه حوری بازی کنین و هی عسل از جوباش بخورین ازگلا.نسل کثیفتونو از زمین پاک میکنم.تا جهان از انگل اسلام وحشی پاک بشه.بچه ها هر چی از این پرچمای یا علی و یا فلان خوک عربی که میبینم یا جر میدم یا با فندک میسوزونم عکساشونو بسوزونین توروخدا از خواب اسلا م کثافت بیدار شین تا این یک ذره جوونیمون که مونده فدای انگل اسلا م کثافت نشه ای لعنت به اون احمقایی که تازه میگن این حکومت اسلا می نیست و...باید ناب محمدالدیوسیش اجرا بشه زنا نقاب به صورت بزنن وهمه عربی حرف بزنن ماایرانی ودینمون زرتشت .اجداد ما رو با کشتا ر وزور مسلمون کردند لعنت بر هرچی خرافه پرست زود باور بی خرد خائن به سرزمین با شکوه ایران.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد